Veelgestelde vragen

Heeft u vragen? Hier vindt u antwoord(en) op de meest gestelde vragen. Is uw vraag nog steeds niet beantwoord? Neem dan gerust contact met ons op via onze contact pagina.

Hoe kan ik me aanmelden?

Je kunt je aanmelden door het contactformulier in te vullen. Een medewerker belt je dan terug om een afspraak met je in te plannen. Je kunt ook zelf bellen naar: 085-4012575

Mag ik iemand meenemen naar het intakegesprek?

Als je het fijn vindt om iemand bij het intakegesprek erbij te hebben, mag je iemand meenemen naar het gesprek. Het is mogelijk dat diegene tijdens het gesprek gevraagd wordt even in de wachtkamer te wachten.

Ik zou graag meer informatie willen over een behandeling bij Vincere.

Vincere behandelt je verslavingsproblematiek en eventuele andere psychische problemen (zoals PTSS of ADHD) die hiermee samen voorkomen. Allereerst krijg je bij Vincere een intakegesprek waar je situatie besproken wordt.

Elke patiënt krijgt een behandeling die past bij zijn/haar problematieken en persoonlijke situatie. Wij hebben geen standaard behandeling. Voor de een is een klinische opname met detox beter, hoewel een ander het beste dag- of avondbehandeling kan volgen.

Welke behandeling dat het beste bij jouw situatie past, wordt besproken in het tweede gesprek; het adviesgesprek. Indien je akkoord gaat met het behandelplan, kun je zo snel mogelijk starten.

Heb je verder nog vragen? Je kunt altijd telefonisch contact op nemen met het communicatiecenter van Vincere. Zij beantwoorden graag je overige vragen.

Ik wil met spoed opgenomen worden. Is dit mogelijk?

Spoedopname is helaas niet mogelijk bij Vincere. We zijn geen crisisdienst en werken alleen op afspraak. Wij raden je aan om contact op te nemen met je huisarts. Je huisarts kan je doorverwijzen naar crisisdienst of de instelling die voor jou het beste is.

Mijn zoon/dochter of partner is verslaafd. Kan ik hem/haar aanmelden?

Op de website www.helpmijndierbareisverslaafd.nl kun je verhalen lezen van naasten die kampen met de zelfde problemen. Hier lees je hoe zij zijn omgegaan met een verslaafde en krijg je tips en handvaten aangereikt hoe je het beste een gesprek aan kan gaan met de naaste verslaafde. Neem alle tijd die je nodig hebt voor dit gesprek.

Je kunt bij Vincere een afspraak voor een intakegesprek reserveren voor iemand anders. Echter dient betreffende persoon zelf de afspraak telefonisch te bevestigen.

Het is belangrijk dat de verslaafde zelf gemotiveerd is om in behandeling te gaan. Als dit niet het geval is, is de kans op een terugval groter.

Hoe lang moet ik wachten totdat ik hulp krijg bij Vincere?

Wij doen ons uiterste best om de wachttijden zo kort mogelijk te houden om iedereen zo snel mogelijk te kunnen helpen. Om inzicht te krijgen in de huidige wachttijden van Vincere, verwijzen wij je graag door naar deze pagina.

Is een interventie mogelijk bij Vincere?

Vincere kan een interventie plannen voor een naaste die een verslaving heeft. Het is echter wel belangrijk dat betreffende persoon gemotiveerd is om aan zijn/haar problematiek(en) te werken. Wanneer de verslaafde zelf niet gemotiveerd is voor behandeling, heeft het weinig zin om hem/haar aan te melden voor een behandeling. Vincere heeft geen gedwongen opname.

De kosten voor een interventie worden in rekening gebracht bij de naasten, die de interventie hebben geregeld. Deze kosten bedragen €1500,-.

Hoe lang duurt een opname?

Een klinische opname bij Vincere duurt 8 tot 12 weken. Tijdens het adviesgesprek krijg je een op maat gemaakt behandelplan voor jouw situatie met de startdatum van opname. Na de behandeling is het nog mogelijk om een nazorgtraject in te zetten.

Wat kost de behandeling? Wordt het vergoed?

Een behandeling bij Vincere wordt vergoed door de basisverzekering van de zorgverzekeraar. De vergoeding handelen wij rechtstreeks af met de zorgverzekeraar. Hiervoor hebben we alleen een verwijsbrief nodig van je huisarts.

Omdat de behandeling binnen de verzekering valt dien je zelf het wettelijk verplichte eigen risico te betalen. Hoeveel dit bedrag voor jou (nog) is, kun je vragen bij je zorgverzekeraar.

Als je zorgverzekeraar slechts een deel van de behandeling vergoed, nemen wij het overige deel voor onze rekening.

* Helaas kunnen wij je niet behandelen als je aangesloten bent bij een van de volgende zorgverzekeraars: DSW, Stad Holland, InTwente en Zorg en Zekerheid.

Ik wil weer terug in behandeling bij Vincere, kan dat?

Het is mogelijk om in behandeling te komen bij Vincere als je al een behandeling hebt gehad. Indien je binnen een half jaar na je vorige behandeling terug komt, is alleen een adviesgesprek voldoende om je behandeling te kunnen starten.

Is je laatste behandeling bij Vincere langer dan een half jaar geleden? Dan vragen we je een afspraak in te plannen voor een intakegesprek.

In beide gevallen is een recente verwijsbrief van belang.

Als je al een verwijsbrief hebt (gericht aan Vincere) die nog niet eerder is ingezet voor een behandeling, kun je deze gebruiken mits de verwijsbrief maximaal een half jaar oud is.

Kan ik tijdens mijn opname bezoek ontvangen?

Je kunt helaas geen bezoek ontvangen in de kliniek wegens privacy van patiënten. Hiervoor kun je wandelverlof inplannen (Zie verlof).

Mag ik tijdens mijn opname verlof?

Je mag, na aanvang in de groep, het vierde weekend voor de eerste keer met verlof, mits je behandeling dit toelaat. Dit kun je aanvragen via het formulier ‘verlof aanvraag’ in je opnameklapper.

Je krijgt per behandeltraject van 8 weken twee keer wandelverlof, waarvan één keer op zaterdag of zondag van 11:00 tot 17:30 uur. Ook kun je twee keer weekendverlof aanvragen. Weekendverlof is van zaterdag 11:00 t/m zondag 17:30 uur. De detoxperiode telt niet als één of meerdere behandelweken. De telling gaat pas in vanaf de eerste behandelweek.

Mag ik mijn telefoon gebruiken in de kliniek?

Je dient je telefoon altijd in je persoonlijke kluisje te bewaren. Je krijgt de mogelijkheid om een aantal keer te bellen.

In je detoxperiode kun je één keer bellen op de dag van opname of de dag na opname.

Na je detoxperiode (als je in de groep komt), krijg je drie belmomenten van 15 minuten. Er kan gebeld worden op maandag tot en met vrijdag tussen: 17:00 – 17:30 uur of 19:00 – 19:30 uur of in het weekend tussen 12:00 – 12:30 of 19.00 – 19:30 uur.

Zakelijke telefoontjes kun je samen met je behandelaar plannen en vallen niet onder de bel momenten.